Thursday, January 18, 2007

Jordnötsskal och Äpplen

I måndags fick jag skjuts av Dan (en av de svenska internsarna (undrar om jag kan benämna honom Dan bara)) till Fedex och hämtade ut MacBook Pro:n. Väl hemma startade jag upp den och efter att ha skapat en användare (efter ungefär två knapptryckningar) kom det upp en fråga om man ville föra över sina inställningar och filer från en annan Mac. Det lät som en bra idé och jag pluggade in en firewiresladd. 35 min senare (det var ca 60 Gb som skulle föras över) var det klart. Starta om datorn och så var datorn färdig att brukas. Mycket smidigt.

Datorn är väldigt fin och känns gedigen. Jag testade att lägga in Windows XP genom Boot Camp (så man kan boota upp i antingen OSX eller Windows) och det funkade väldigt fint. Sedan testade jag också Parallels Desktop. Det gör så att man kan köra Windows i ett fönster när man kör OSX. Som VMware Player eller Workstation. Fast det finurliga med Parallels är att man kan gömma desktopen och få windowsprogrammen att köras blandat med OSX program. Det ser väldigt roligt ut. Och smidigt om man har några Windowsprogram som inte har motsvarigheter i OSX.

Så jag är nöjd och glad än så länge. Och eftersom det finns en inbyggd iSight så kunde jag videoskypa med Mor o Far så de kunde se hur jag har vuxit här i Amerrkat.

Igår var jag, David och Jan på Nut House som ligger på California Avenue i Palo Alto. Det var en "Dive bar" som David brukar kalla det. Riktigt sunkig, men trevligt. Man får gratis jordnötter och golvet är täckt av jordnötsskal. Vi träffade två Amerikaner som Jan hade träffat tidigare, Eric och Walt. De var riktigt trevliga och roliga. Eric, som jobbade på Apple, hade en del anekdoter om allt möjligt och berättade att han varit hemma hos Steve Jobs.

Nu är det dags att återgå till arbetet. Det borde också planeras något att göra i helgen.

1 comment:

Sammi said...

Jag vill ha jordnotter. Jag vill ha en appledator. Du har allt. /bow Fint som dyrsnus att du skriver mer regelbundet an.. inte regelbundet.