Tuesday, April 17, 2007

Hästar och Topless

Sedan jag kommit tillbaka till Palo Alto har tre saker hänt. Mamma och Pappa har kommit på besök, jag har fyllt år och jag har skaffat en bil. Vad Mamma, Pappa och jag har gjort och vad vi gjorde på min födelsedag får vänta lite, så berättar jag om bilen först.

Det kändes som det behövdes en bil här och till slut bestämde jag mig för att skaffa en. Men eftersom jag är i Kalifornien tänkte jag att en Cab vill man ha någon gång i livet och varför inte här när vädret är så fint. Och en sportbil vill man också ha. Så jag kombinerade detta och då blev valet lätt om man vill ha något som inte är för dyrt.

Det fick bli en Miata (eller Mazda MX-5 som de kallas i Europa, fast de flesta kallar nog den för Miata ändå). Jag kollade runt lite på craigslist (som blocket) och lite andra sajter och hittade till slut en -94:a som gått 92000 miles (15000 mil). Det låter mycket, men här brukar man köra bilarna tills de gått 180000 miles eller lite mer. Eftersom bilarna inte slits på samma sätt här (inte rostar bort) så byter man lite motordelar etc och så håller de sig rätt bra.

Han som sålde bilen visade sig bo i Marina, som ligger ca 1.5 h söderut, nära Monterey. Men det var inga problem för honom att köra upp så jag fick provköra. Så fredagen den 6:e blev det lite provkörning. Jag blev förvånad över hur bra skick den var i.

Efter en liten provtur var jag såld, eller snarare bilen såld. På lördagen fick han pengar och jag fick bilen. Bilen kostade till slut 5000. Inte så dyrt, tyckte jag.

Lite info om bilen. Bilen är svart och har lite extragrejer som överdragsklädsel med röda detaljer, en annan växelknopp i rött, "rattmuff" i rött och kromad designbar. Den har 128 hk och är tvåsitsig. ABSbromsar, två airbags, AC, elhissar, CDstereo med AUX ingång (för ipoden). Enda smolket i glädjebägaren är en liten reva i toppen (typ 1.5 inch. Det får jag ta o laga någon dag.

Så nu får det bli bilder:
Bilen

3 comments:

Rasmus said...

Grymt snygg bil! Grattis!

Sammi said...

Förväntade mig nakna ston, men detta var bättre. Fin. Svart å silver. Släng in blinkade dioder och en talande GPS. David Hasselhoff och "Kit" har inte en chans.

Sammi said...

Glömde förresten att gratulera på fö(r)delsedagen. Grats!