Monday, May 28, 2007

Bränd och Brotur

Förra helgen var jag och Olof uppe i Clearlake där YSC (Young Scandinavians Club) har en stuga. Det var väldigt soligt och givetivs passade man på att bränna sig. Vi åkte lite motorbåt och tittade när några åkte wakeboard och vattenskidor och så fick vi en tur med en segelbåt. Jag passade på att bada lite (det var väldigt kallt). Det var fest på kvällen och sedan sov vi under bar himmel. Det var rätt så lagom varmt att sova utomhus. På söndagen höll man sig mest i skuggan. Vi hade kört upp i miatan och det var väldigt roliga vägar nordöst om Calistoga upp till Clearlake.

Vi var ute o körde en sväng på söndagen för att hitta solskydd och då körde vi förbi en överkörd skunk. HUGALIGEN! Det luktade inte hallon. Det tog ca 15 minuter innan lukten försvann inifrån bilen (vi körde uppcabbat).

I veckan kom det lite sommarinterns, och då fick jag en ny cube-mate. Han heter Will och är från New Jersey. Är sophomore på Cornell University (så han går i tvåan). Han är 20 så det går inte att gå ut o ta en öl med honom. Jag, Dan, Will och hans kompis Scott var på Pirates of the Caribbean: At worlds end. Den var bättre än nummer 2, men den var inte lika cool som ettan.

Och igår åkte jag och Niklas på en liten tur med hans simmarkompisar. Vi åkte uppåt kusten och skulle gå på tur i en ostfabrik, men de hade slutat med turer, så vi provsmakade lite bara. Sedan cabbade vi ner och körde uppåt till Point Reyes Station och till en ostronfarm. Där var det fullbokat, så vi körde lite söderut igen och hittade ett litet café där de hade ostron. Så vi dukade upp lite medhavt bröd, vin etc på ett bord utanför och åt clam chowder och vanliga råa ostron och barbecue ostron. Det var gott. Barbecue ostronen var väldigt fina. Lite frukt och bröd med jalapeno cream cheese satt också fint.

Efter detta körde vi ut till Inverness Park och Limantour Beach. Det var helt otroligt vackert. Vilda berg och en gigantisk sandstrand. Det var givetvis svinkallt i vattnet, men vi doppade fötterna iaf. Vi tog Highway 1 hemåt och när vi kört igenom Olema och körde mot Dogtown var det väldigt likt svensk natur. Det såg nästan ut som vägen från motorvägen till stugan i Kämpersvik. Det kändes fint. Så om man längtar hem för mycket kan man ta en biltur upp och få sitt lystmäte. Vi körde sedan genom Stinson Beach och tillbaka på Golden Gate. Vi ångrade att vi hade nedcabbat då det var väldigt kallt efter Stinson Beach och hela vägen tillbaks till Niklas.

Jag får också berätta om vägen till Niklas på morgonen. Jag var nästan framme vid honom (han bor vid San Franciscofästet av Bay Bridge), då jag tog fel sväng. Upp på onrampen till bron och ett, tu, tre, var jag på Bay Bridge mot Oakland. Jag tänkte att jag kunde vända på Treasure Island och såg att man skulle svänga av åt vänster. Hoppsan, där var avfarten. Den missade jag snabbt. Så jag var tvungen att köra hela bron, svänga av motorvägen och köra på bron åt andra hållet och betala 4 dollar och köra tillbaka hela bron igen. Samtidigt försökte Niklas ringa mig ett otal gånger för att han undrade var jag höll hus, men telefonen fungerade inte. Till slut kom jag fram, en kvart försenad.

No comments: