Monday, October 30, 2006

Vattenskål och kall kö

I helgen var det dop i Stockholm. Lilla Elsa fick vatten på huvudet. Som faderns bror fick jag också vara fadder. Den andra faddern var tyvärr inte i landet, men jag tror nog att han tar sitt ansvar också. Dopet ägde rum i ett mysigt litet kapell på Kungsholmen, S:t Eriks kapell. Efter dopet var det dopkalas med tårta hos barnets mor o far. Stor succé.

Helgen spenderades sedan på promenader och mat och på söndagens kväll kollade jag, bror och brors fru på Matador med Pierce Brosnan och Greg Kinnear. Mycket underhållande film om vänskap i en skruvad situation. Filmen visades med den fina projektorn. Stort blev det.

På måndag morgon skulle jag infinna mig på amerikanska ambassaden för att gå på intervju för att få traineevisum. Resan började vid rådhuset och 15 minuter senare var det avstigning vid hpl ambassaderna. Utanför ambassaden stod det redan 8 personer och huttrade. Det var väntande i kö som erbjöds vid 8-tiden. Eftersom det var i runda slängar 4 grader och jag hade t-shirt, skjorta och en vindtät jacka blev väntan mindre rolig. Efter ca 15 min var det min tur att gå förbi metalldetektorn och visa upp mitt pass och att jag hade alla papper med mig. Inne på ambassaden lämnades pappren in och efter 45 min väntetid till var det min tur att gå på intervju. Fram till en lucka och hälsa på en tjänsteman.

"Okay, Training Internship."
"Yes."
"What company is it?"
"vmware."
"What will you do?"
"Software testing."
"You've been to the US this year?"
"Yes, for one week, visiting a friend"
"Okay, the papers seems to be in order. Your passport with visa will be sent to you in 5 days. Do you have any other questions?"
"No."
"Okay, then we're done here. Have a nice day"

Sedan var det bara att bege sig hemåt.

1 comment:

otto said...

Grattis!