Wednesday, October 31, 2007

Frityr och Kattdjur

I fredags blev det middag efter den sedvanliga beer bashen. Vi (jag, Peter och två amerikanska interns, Jon och Jacob) tog oss till Palo Alto och funderade på vad vi skulle äta. När vi traskade University Avenue träffade vi Andreas som varit och inhandlat Leopard, den nya versionen av Mac OS X. Vi lyckades hitta ett italienskt ställe som såg väldigt dyrt och exklusivt ut, men det fanns pastarätter för $13, så man kunde komma rätt billigt undan. Jag hittade dock en fin kötträtt och tog ett glas Sangiovese. Det blev lite dyrare, men det var det värt. Efter maten undrade kyparen om vi ville ha någon efterrätt eller så. Vi tackade nej, och då frågade han om vi ville ha något efter maten: "Coffee, Tea, Cappucino, Espresso, Caffe Latte, Tequila?"

Efter detta gick jag, Peter och Jon till en engelsk pub: Rose and Crown. Det var inte så dumt. Vi följde upp detta med besök på Antonio's Nut House där det var en massa stanfordstudenter (tror jag) som var Helloweenutklädda. Det var trångt och trevligt.

På lördagen var jag och kollade på Boston Red Sox mot Colorado Rockies hemma hos Jacob och Adam. Red Sox vann med 10-4 efter 4h20m av otrolig tristess. På söndagen vann de igen och blev amerikanska mästare. Detta är alltså baseball. Det var ändå rätt kul att vara hos Jacob och Adam, för de hade införskaffat en fritös - "deep fryer" och vi friterade massa olika grejer. Jacob var mästare på att fritera buffalo wings, mycket gott och starkt. Det friterades också räkor, lök och Oreos. Oreos är chokladkakor med vaniljgegg i mitten. Det var gott och förmodligen otroligt onyttigt.

Och jag har nu installerat Leopard på min MacBook Pro. Den går väldigt fort nu känns det som. Det beror nog mest på att jag gjorde en ny installation istället för att uppgradera. Men det är trevligt i vilket fall som helst.

Igår när jag låg och tittade på film i sängen började det skaka. Epicentrum var en bit norr om San Jose och det var en 5.6 jordbävning. Några rutor gick sönder i San Jose och något billarm löste ut. Det är den andra jordbävningen jag känt när jag varit här. Förra var i våras någon gång och den var på 3.4 eller 4.3. Den gången var vi hos Magnus och tog en öl. Efter det skalvet fick han varmvatten i sin kran på fjärde våningen i sitt townhouse. Jag vet inte om han fått jacuzzi i badkaret eller något denna gången.

No comments: